امروز فيس بوك ، فردا جهان
نويسنده :رايان سينگل(1)
چكيده:
با وجود صفي گيج كننده از اعلام هاي مختلف در ماه جاري، اين طور به نظر مي رسد كه تقريباً به شكل اجتناب ناپذير دست كم در آينده نزديك ، وب به قلمرو فيس بوك تبديل خواهد شد. چه بخواهيد و چه نخواهيد.
اين اتفاق از جهات مختلف ، تحول بزرگي محسوب مي شود ، چرا كه در برقراري تماس و دستيابي به آنچه كه مي خوانيد ، تماشا مي كنيد يا مي شنويد را آسان تر مي کند . اما اين سوء ظن آزار دهنده نيز وجود دارد كه وقتي فيس بوك مي گويد كه صرفاً در حال تغيير هنجارهاي مربوط به حد و اندازه عمومي شدن زندگي مان است . عملاً در حال جعل كردن چنين شرايطي است نه دست يافتن به آن . و زماني كه مي گويم جعل كردن ، منظورم هر دو وجه معناي آن است.
فيس بوك با مانورهاي ماهرانه ، قصد تبديل خود به مركز اينترنت را دارد؛به مخزني مركزي و ناشر آنچه كه كاربران دوست دارند در اينترنت انجام دهند.
شاخ و برگ هاي جديد فيس بوك احتمالاً به دنبال چيزي خواهند بود كه تا همين الآن نيز آن را به بزرگ ترين شبكه اجتماعي جهان . با اطلاعات كافي براي رقابت با گوگل تبديل كرده است؛رقابت براي جذب ميلياردها دلار پول آگهي دهندگاني كه تشنه هزينه كردن دلارهاي خود در آگهي هايي هستند كه مي توانند مخاطبين خاصي را هدف قرار دهند . اهرم اصلي فيس بوك براي دست يافتن به تمام اطلاعات سرازير شده به طرف آنها ، دكمه «I Like» است كه وب سايت ها مي توانند با كمترين تلاش آن را در صفحات خود تعبيه كنند. زماني كه كاربر روي اين دكمه كليك مي كند ، به فيس بوك علامت مي دهد تا نظر آنها را به جريان كاربراني اضافه كنند كه طرفداري خود از «پلير ان اف ال» ، اين كمدي رمانتيك يا آن بلاگ را اعلام كرده اند. وب سايتهايي كه چند «متا ديتا» زيركانه را (كه عمدتاً براي فيس بوك بسيار خوب هستند)در صفحات خود تعبيه مي كنند به فيس بوك اجازه مي دهد مطلع شود كه يك كاربرچه چيزي را دوست دارد ، بنابراين فيس بوك مي تواند با يك لينك بازگشت خورده به سايت اصلي ، به طور خودكار آن را به بخش مربوطه در پروفايل آن شخص اضافه كند.
سايت ها همچنين مي توانند يك نوار ابزار مشترك را انتخاب كنند كه درحالي كه در سايت خودتان قرار داريد ،در زير براوزر(browser) شما قرار مي گيرد ، يا حتي يك نوار ابزار با پهناي بيشتر را انتخاب كنند كه نشان مي دهد شما و دوستانتان در حال حاضر با دكمه «I Like» در حال كار در فيس بوك هستيد.
اين نوع تنظيمات به كاربران اجازه مي دهد تا براي روز آمد كردن پروفايل هاي خود و انتشار فعاليت هايشان در سطح جهان به فيس بوك متصل شوند، (فعاليت هايي نظير دوست يابي در يك گروه سياسي يا مذهبي ، بخش اعظمي از پروفايل هاي فيس بوك را به خود اختصاص مي دهد و به عنوان اطلاعاتي عمومي محسوب مي شود، فارغ از اينكه تنظيمات پرايوسي خود را چگونه تنظيم كنيد.)
همچنين كاربران متصل شده به فيس بوك ،هربار كه از صفحه اي ديدن مي كنندكه دكمه «I Like» در آن وجود دارد . چه اين دكمه را به كار بگيرند و چه نگيرند ، اطلاعاتي را درباره سير و سفرهايشان به گوشه وكنار نت براي سرورهاي فيس بوك ارسال مي كنند. فيس بوك همچنين در نظر دارد پيش از ديدار كاربران از برخي سرويس ها ، اطلاعات آنها را براي اين سرويس ها ارسال كند به اين ترتيب ،زماني كه آنها از آن سايت ديدن مي كنند ، آن سايت «از قبل شخصي سازي شده است». اين امر در عمل به اين معناست كه اگر شما براي سايت موزيك «پاندورا» تازه وارد باشيد ،اين سايت بر اساس نوع موسيقي مورد علاقه تان كه در پروفايلتان به آن اشاره كرده ايد ، يك ايستگاه شخصي سازي را برايتان حضور و آماده كرده است.
اگر چه اين گونه ردگيري ها با شبكه هاي آگهي طرف ثالث رخ مي دهند،اما آنها نام شما را نمي دانند يا هيچ اطلاعات ديگري در اين باره ندارند كه شما جز اين سايت ، به چه جاهاي ديگري در نت مراجعه مي كنيد . فيس بوك اطلاعاتي بسيار بيشتر از راه انداختن كارهاي شما در اين سايت را از شما در اختيار دارد.شايد نزديك ترين نمونه به آن ، web History خزنده گوگل باشد كه حركات شما را در تمام نقاط وب ردگيري مي كند و هر URL كه ديدن مي كنيد را ثبت مي كند، اما اين سيستم فقط براي كساني كار مي كند كه نوار ابزار گوگل را نصب كرده اند و يا هنگام ايجاد يك اكانت گوگل ، علامت مقابل گزينه Web History را حذف نكرده اند . اين سيستم به همراه تاريخچه جست و جوهاي شما ، از سيستم ردگيري آگهي گوگل كه نام شما را نمي داند يا اطلاع ندارد كه دوستانتان چه كساني هستند ، جداست . قطعاً اين امر فيس بوك را در نوعي رقابت با گوگل ، خصوصاً AdSense قرار مي دهد كه «پلت فورم» آگهي گوگل است كه ناشران براي قرار دادن آگهي در سايت هايشان از آن استفاده مي كنند.
اما طرح اين ادعا كه فيس بوك«برنده » وب شده است ، خنده دار است ، به خصوص با توجه به اينكه اعداد و ارقام گوگل در ماه جاري بالا رفته و در طول سه ماهه اول سال جاري ، بيشتر از شش ميليارد دلار درآمد داشته است . به علاوه بدنه اصلي درآمدهاي آگهي هاي گوگل از طريق آگهي هاي «ضمني» به دست مي آيد كه مبتني بر محتواي يك صفحه وب يا يك جست و جو هستند. بسيار روشن است كه آگهي هاي هدف دار بهتر از آگهي هاي هدف دار بهتر از آگهي هايي نخواهند بود كه درصفحه جست وجوي گوگل قرار دارند ، حتي اگر فيس بوك نهايتاً به اين نتيجه برسد كه مي توانديك موتور جست و جو را بسازد كه رتبه بندي هاي آن را از طريق اطلاعات جمع آوري شده از كاربران خود مرتب كند.
همان طور كه مايكل كالور از «وب مانكي» گزارش مي دهد ، فيس بوك قسمت عمده اين سيستم برخوردار از سهولت استفاده را در استاندارهاي «اپن» ساخته است ، حتي با توجه به اينكه فيس بوك اطلاعات را به درون يك اجتماع بسته جذب مي كند. اما اين استانداردها تقريباً به طور انحصاري توسط فيس بوك مورد استفاده قرار مي گيرد و تلاش هايي را كه توسط ديگران براي خلق ايجاد مگاديتاي قابل فهم همگاني انجام شده را ناديده مي گيرد.
به علاوه دكمه «I Like» انحصاراً فيس بوك را تغذيه مي كند. اگر هويت اوليه شما در نت ، در LinkedIn يا Google يا My Space يا god forbid قرار داشته ، اين دكمه هيچ فايده اي نخواهد داشت . فيس بوك نمي تواند ساختار خود را براي متكامل تر كردن نت به كار گيرد، بلكه اين كار را فقط به خاطر پول انجام مي دهد . شما مي توانيد از طريق تنظيمات پرايوسي كه محرمانه بودن آن همواره در حال افزايش است ،به برخي از اين اهداف دست يابيد ، هر چند كه از بيشتر شما براي جلوگيري از فشار بي پرواي فيس بوك براي عمومي ساختن پروفايل هاي افراد ، كاري ساخته نيست . نهايتاً اينكه ، دست كم تا وقتي كه يك نفر با يك دكمه «I Like» همگاني پيدا نشود كه خواسته شما را مقدم بر خواسته هاي خود قرار دهد ، وب به شكل فزاينده به يك قلمرو فيس بوك تبديل خواهد شد. پرسشي كه تا روزها به قوت خود باقي مي ماند اين است كه در عمل ، آيا شما در حال استفاده از فيس بوك براي حفظ ارتباط خود با دوستان و خانواده تان هستيد ، يا اين فيس بوك است كه در حال استفاده از شماست.
پي نوشت ها:
1.Rayan Singel ، روزنامه نگار
منبع :www.wierd.com
/ن